Thursday, October 24

Semangat Tia.

Salam sahabat bloggers sekian,

sesungguhnya aku merinduimu wahai dunia alam maya ku. Memang aku dah meng-anaktirikan blog ni,dulu time study asal nak buat assignment je pasti blogger.com dulu yang akan ku taip di google.Sekarang? haiiihhh bukak pun baca blog orang.

Baiklah aku nak memanfaatkan masa yang ada ini.
Aku ingin kongsi sedikit penderitaan yang dialami adik kawan baik aku,Tia nama dia.
Dah macam adik aku juga.Bagi aku dia istimewa,bukan 'istimewa' maksudnya OKU.kkkkk...istimewa maksud aku,dari mata dia aku nampak seorang yang mempunyai masa depan yang insyallah cerahhhhh. Ok,aku bukan peramal masa depan ataupun ala-ala teror boleh agk masa depan orang.Tak yee,langsung tak..tapi aku nampak usaha dan cita-cita tia dalam mencapai perkara yang diingini.Tia dapat masuk USM dan bakal bergelar pelajar jurusan grafik dan multimedia. Korang tak tahu betapa happy,seronok and bangga nya aku dan ruby (kakak kandung Tia) bila dapat tahu berita gummmbira ini.

Baru beberapa bulan bergelar pelajar,
Tia diduga.
Tia ditahan wad.
pada awalnya aku sangka tidak serius. sampailah, ruby cakap yang tia harus dioperate. Saat tu, aku memang tak duduk diam. Macam2 dalam kepala ini. Then, aku dan ruby decide untuk pergi hospital georgetown penang untuk dapatkan kepastian penyakit misteri Tia ini.

Sepanjang 6 jam perjalanan ke penang dari KL ini, aku tengok ruby dah macam orang hilang anak.*parah betul. Aku yang dari kebuluran nak makan ni pun jadi tak lalu nak makan gak. Macam assumption dalam kepala ruby..kenapa...mengapa....

Kat hospital,
tengok Tia ini macam tak sakit langsung. Cergas je. Haih kuat semangat budak ini.
bila doktor datang untuk check Tia. masa tulah kiteorg tahu penyakit misteri yang serang Tia ini.
Ya Allah tergamam aku, nak kata terduduk.memang tengah duduk pun time tu. Ruby masih blur.
cuma dia start mengalir airmata bila doktor cakap,nak sembuh tiada sebarang jaminan tapi masih boleh dikawal sebelum teruk. *tarik nafas panjanggggg..

Systemic Lupus Erythematosus.SLE, penyakit misteri yang menyerang buah pinggang Tia sekarang ini. selamanya ni aku just baca kat blog DayangDeno je and langsung tak imagine what kind of thing penyakit ini. Sekarang..aku kena ambik tahu.

Tia,dia memang tak boleh terima hakikat langsung yang dia ada penyakit ini. Normal lah tu kan, budak baru nak adventure dunia luar tetiba dapat sejebuk dugaan macam ini.Agak tetgugat juga hati dan iman dia. Satu aku respect kat Tia, dia kuat semangat dan teruskan buat assignment walaupun kene tahan sakit lepas operation. Kalau aku...citernya menangis jelah.Aku memang cengging.

Tia, memang susah nak citer masalah kat orang.Memang dari kecik dia ni suka berdikari, buat hal semua sendiri. Tia paling rapat dengan ruby, dulu kecik2 memang suka perang dieorng ini tapi bila dah besar ngammm gile. Sebab tu, bila ruby dapat tahu pasal penyakit ini Dia banyak mendiamkan diri..cakap sikit menangis..jadi sensitif gile. Aku tengok macam dah terbalik,sapa yang sakit sekarang ini. Tia ke? Ruby...
sayangnya ruby pada tia.

tipulah aku tak nangis. dah rasa macam slot akasia saat tu.



"Tidaklah orang muslim ditimpa cubaan berupaya panyakit atau lainnya, melainkan ALLAH menggugurkan keburukannya, sebagaimana pohon yang menggugurkan daunnya."
(HR.Bukhari Muslim)


Doakan untuk Tia.

No comments: